Zwyrodnienie stawu biodrowego – najczęstsze pytania

Zwyrodnienie stawu biodrowego zazwyczaj powoduje silny ból w biodrze, który często jest eliminowany operacją. Jednak przy odpowiednio dobranym leczeniu można złagodzić przebieg choroby. Nowoczesne terapie pozwalają na opóźnienie decyzji o operacji, a w niektórych przypadkach na uniknięcie wejścia pod skalpel.

Jak się objawia zwyrodnienie stawu biodrowego?

Pierwsze symptomy wskazujące na zwyrodnienie stawu biodrowego mogą pojawić się już w wieku 45 lat. Gdy choroba jest nieleczona, jej objawy mogą przyjąć drastyczne formy uniemożliwiające codzienne życie. Wśród objawów najczęstszymi są: ból odczuwalny w pachwinie czy biodrze, sztywność i utrata mobilności, pochylona postawa ciała, słabość mięśni oraz strzelanie biodra.

Jakie są przyczyny zwyrodnienia stawu biodrowego?

Przyczyną zwyrodnienia jest wyeksploatowanie elementów, wchodzących w skład stawu biodrowego. Z wiekiem staw biodrowy ma mniejsze siły regeneracyjne, dlatego wcześniej ochronna chrząstka zużywa się, powodując tarcie panewek o głowy kości biodrowej. W efekcie tarcie powoduje ból i sztywność ograniczającą poruszanie się. Nierzadko również pojawiają się również osteofity generujące jeszcze większy ból.

Postępujące zwyrodnienie stawu biodrowego jest zależne od wielu czynników tj. wrodzone wady stawu, które wcześniej nie zostały zdiagnozowane, różnice w długościach dolnych kończyn, inne choroby stawów, genetyka czy otyłość, która powoduje jeszcze większy nacisk na staw biodrowy.

Jak wyleczyć zwyrodnienie stawu biodrowego bez operacji?

W przypadku zdiagnozowania zwyrodnienia stawu biodrowego leczenie należy podjąć natychmiast. Takie podejście zapewni zmniejszenie bólu i poprawę mobilności stawu biodrowego oraz zmniejszy ryzyko operacji. Wśród wielu metod bezoperacyjnych najczęściej wybierane są zastrzyki dostawowe, które są monitorowane fluoroskopią. Metoda ta polega na dostarczeniu kwasu hialuronowego do torebki stawowej, co ma na celu zmniejszenie stanu zapalnego.