Chondromalacja rzepki – najważniejsze informacje

Boli Cię kolano? Być może jest to chondromalacja rzepki, czyli choroba, która dotyka tkankę chrzęstną. W medycynie przyjmuje się, że jest to najczęstsza przypadłość rzepki spowodowana urazem stawu kolanowego, otyłością czy wysokim wzrostem człowieka. Jak ją leczyć? Wszystkie niezbędne informacje w tym zakresie znajdziesz poniżej.

Czym jest chondromalacja rzepki?

Chondromalacja rzepki to choroba dotykająca rzepki, a więc bardzo ważnego elementu stawu kolanowego. Charakteryzuje się ona rozmiękczeniem chrząstki stawowej, która w końcowym etapie prowadzi do destrukcji. Rezultatem destrukcyjnego procesu jest utrata przez chrząstkę pierwotnych właściwości, czyli sprężystości oraz twardości. Chondromalacja rzepki powoduje, że chrząstka staje się miękka, a więc traci ona funkcję ochronną. W medycynie przyjmuje się, że jest to najczęstsza przypadłość rzepki w wyniku urazu stawu kolanowego, otyłości oraz wysokiego wzrostu.

Jakie są objawy chondromalacji rzepki?

Chondromalacja rzepki niestety objawia się przykrym bólem podczas zginania lub prostowania przedniego odcinku kolana. W przypadku zaawansowanej choroby ból często występuje również podczas spoczynku oraz poruszania się. Do najpopularniejszych objawów tej choroby zaliczamy: obrzęki stawu kolanowego, uczucie sztywności stawu, chrupanie stawu kolanowego podczas ruszania nim oraz brak stabilności w stawie.

Jak przebiega leczenie chondromalacji rzepki?

Leczenie jest poprzedzane wywiadem z lekarzem ortopedą. Warto pamiętać, aby wybrać doświadczonego ortopedę. Na przykład, szybkie wyszukanie usług umożliwia internet. Mieszkając w Poznaniu, wystarczy wpisać w przeglądarce „szpital ortopedyczny poznań”, a po chwili otrzymamy spis najlepszych szpitali ortopedycznych czy gabinetów w Poznaniu.

Po wywiadzie lekarz może zlecić dodatkowe badania potwierdzające diagnozę. Jeśli badania potwierdzą chondromalację rzepki, lekarz zdecyduje się na leczenie zachowawcze obejmujące fizykoterapię oraz farmakologię lub leczenie operacyjne polegające np. na wypełnieniu ubytku w chrząstce stawowej.