Operacja kręgosłupa – innowacyjne metody leczenia

Czasami, aby przywrócić pacjenta na nogi, operacja kręgosłupa jest nieunikniona. Jednak dzisiejsze metody cechują się małą inwazyjnością i wcale nie trzeba się ich bać. Poniżej prezentujemy trzy metody, które są stosowane w zależności od bólu występującego w danym odcinku kręgosłupa.

Wertebroplastyka

Jest to drobna operacja kręgosłupa. Metoda ta jest zazwyczaj stosowana w leczeniu osteoporotycznych złamań kręgów czy nowotworów. Wertebroplastyka ma na celu wzmocnienie trzonu kręgowego i łagodzenie bólu. O realizacji zabiegu decyduje wynik rezonansu magnetycznego. Sam zabieg polega na zaaplikowaniu cementu kostnego do złamanego trzonu. Podczas przeprowadzania zabiegu pacjent dostaje znieczulenie miejscowe i jest w stałym kontakcie z lekarzami. Operacja kręgosłupa tego typu od paru lat jest realizowana w ramach Narodowego Funduszu Zdrowia. W przypadku chęci poddania się operacji prywatnie trzeba się liczyć z ceną zabiegu, która kształtuje się na poziomie od 5 do 9 tys. zł.

Kyfoplastyka balonowa

Metoda jest z powodzeniem przeprowadzana w Polsce już od 10 lat. Operacja kręgosłupa tą metodą jest rekomendowana przy złamaniach kręgosłupa w wyniku osteoporozy oraz chorób nowotworowych. Tak jak i w przypadku wertebroplastyki, o przeprowadzeniu zabiegu decyduje wynik rezonansu magnetycznego. Zaletą tego zabiegu z punktu widzenia pacjenta jest jego wykonanie w ciągu jednego dnia, a znieczulenie jest ogólne. Kyfoplastyka balonowa oprócz wzmacniania trzonów dodatkowo odbudowuje ich pierwotną wysokość.

Nukleoplastyka (coblation)

To metoda, która została opracowana w 1995 r. Jest symbolem rozwoju chirurgii w obszarze dyskopatii lędźwiowej. Operacja kręgosłupa realizowana tą metodą ma na celu zmniejszenie ucisku na korzeń nerwowy przy pomocy ok. 65°C. Taka temperatura ma za zadanie obniżyć do minimum ryzyko powikłań. Metoda ta jest rekomendowana osobom, które borykają się 6 miesięcy z bólem lędźwiowym pomimo aktywnego leczenia. Przed operacją kręgosłupa tego typu, aplikowany jest antybiotyk oraz środek znieczulający.