Ostroga piętowa – czym jest, jak się objawia i jak ją leczyć?

Ostroga piętowa, inaczej mówiąc, zapalenie rozcięgna podeszwowego charakteryzuje się bólem stopy uniemożliwiającym chodzenie. Czasami również ból pojawia się podczas spoczynku stopy. Powodem ostrogi piętowej są kontuzje i przeciążenia powodujące zwyrodnienia. Niestety przy tym schorzeniu domowe sposoby nie działają, co rodzi konieczność konsultacji z ortopedą.

Ostroga piętowa – czym jest?

Ostroga piętowa to choroba zwyrodnieniowa, która powoduje wydłużenie i koślawość rozcięgna podeszwowego. Główną funkcją rozcięgna w organizmie jest nadanie sprężystości stopie. Dzięki niemu stopa utrzymuje odpowiedni kształt umożliwiający chodzenie. W przypadku zwyrodnienia powstają narośle kostne powodujące zapalenie i ból.

Ostroga piętowa – przyczyny powstania i objawy

Zwyrodnienie może pojawić się zarówno na skutek przeciążenia stopy, jak i niewłaściwych nawyków. Ostroga piętowa może pojawić się z powodu przyjmowania długotrwale pozycji stojącej, noszenia obuwia niedostosowanego do rozmiarów stóp, nadwagi powodującej zbytnie obciążenie nóg, uprawiania sportów obciążających stopy czy zmian spowodowanych wiekiem (choroba często występuje u seniorów). Warto nadmienić, że ostroga piętowa może również występować w obu piętach.

Sztandarowym objawem ostrogi piętowej jest silny ból pięty, który początkowo przeszkadza przy chodzeniu. W pierwszym stadium tej choroby ból znika przy odpoczynku pięty. Jednakże z czasem ból pojawia się również w trakcie spoczynku organizmu. W ostatecznym stadium ostrogi ból uniemożliwia postawienie pięty czy nawet włożenie butów. Po pojawieniu się silnego bólu należy niezwłocznie umówić się na konsultacje z ortopedą.

Ostroga piętowa – jak leczyć?

Często drobne zwyrodnienia chcemy zaleczyć domowymi sposobami, które w wielu przypadkach przynoszą ulgę. Niestety ostroga piętowa wymaga profesjonalnego leczenia farmakologicznego oraz zabiegów fizykoterapeutycznych. Cały proces leczenia jest długi, co wymaga cierpliwości u pacjenta.