Shine splints – czym jest i jak leczyć?

Boli Cię piszczel po bieganiu? To mogą być schorzenia typu shine splints, które dotykają osoby będące aktywnie fizycznie. Poniżej przedstawiamy, czym są schorzenia shine splints oraz metody ich leczenia.

Shine splints – charakterystyka

Określeniem shine splints nazywa się grupę schorzeń, które powodują ból wzdłuż wewnętrznej części piszczela. Na schorzenia są podatne zwłaszcza osoby będące aktywnie fizycznie. Przyczyną shine splints jest przeciążenie ścięgien lub mięśni zbytnią aktywnością fizyczną, co w konsekwencji prowadzi do bólu w części piszczelowej nogi. Z tego względu rekomenduje się, aby osoby zaczynające swoją przygodę ze sportem angażującym nogi, treningi odbywały się stopniowo i były dopasowane do możliwości fizycznych organizmu.

Shine splints – objawy

Najpowszechniejszym objawem schorzeń z grupy shine splints jest ból w przyśrodkowym odcinku piszczela. Ból może być silny i przeszywający oraz może występować zarówno w trakcie, jak i po treningu. Często również bólowi towarzyszy obrzęk.

Shine splints – leczenie

W przypadku pojawienia się bólu w okolicy piszczela po treningu warto zgłosić się na konsultację do lekarza. Konsultacja zazwyczaj rozpoczyna się wywiadem, która kończy się skierowaniem na badanie umożliwiające zdiagnozować przyczynę bólu. Z tego względu często rekomendowane są dodatkowe badania obrazowe w postaci USG czy MRI pozwalające wykluczyć inne schorzenia m.in. zapalenie ścięgna, przewlekły zespół powięzi czy złamanie zmęczeniowe. Zazwyczaj przy schorzeniach shine splints wystarczy leczenie tzw. zachowawcze. Obejmuje ono odpoczynek, branie niesteroidowych leków przeciwzapalnych, przyłożenie lodu, ćwiczenia zwiększające elastyczność, stosowanie po wyzdrowieniu obuwia z podparciem czy ortezy.
Jak wspomnieliśmy, zazwyczaj schorzenia typu shine splints wystarczy wyleczyć zachowawczo, pozwalając chorej nodze samej się zregenerować. Jednak zdarza się, że wyleczenie takich schorzeń jest możliwe jedynie za pomocą leczenia chirurgicznego.